Dagsarkiv: 2009/02/02

Skall man vara en god samarit eller vad….

Idag när jag gick från innebandyn med barnen till vår ICA, på vägen in så såg jag något svart låg förpackning som låg på sätet i en kundvagn (där babyn brukar ligga). Jag går dit och kollar och hittar en förpackning kött (Vackumförpackning), börja funder vad jag skall göra!! Lämna eller gå in med den eller ta den själv?? Det vad 1,3kg Lövbiff. Nej , jag går in med den och frågar hur detta skall lösas på det bästa sättet.

-Kommer till kassan förklarar vad som har hänt, jag hittade den där ute blablabla…

-Kunden som precis betalat tyckte att jag skulle ta den själv..

-Men jag tyckte Nej det var så mycket och dem kan ju komma tillbaka, tyckte jag.

-Kassörskan tyckte igentligen samma och tyckte att gå till charken och säg åt dem att ta hand om den och så får vi se om du får den eller ägaren kommer imorgon.
Jag går till charken med raska steg och glatt humör (gör en god järning) berättar för kvinnani charken det som har hänt igen, att jag hittade den där ute i kundvagn där babysar ligger blabla…. och hon sa att hon skulle ta hand om den och började ta hand om den.

-Då frågade jag om hon inte skall ha mitt namn oxå,

-hon stannade upp och tyckte vadå? (surt)

-Men om ingen hämntar den så är den ju min eller vad då???

-Nej men tänk om den inte är BETALD då kommer ju ingen, sa hon. (surt)

-Men det vet vi ju inte tyckte jag.

-Jag har inte varit med om något sånt här sätt, uttryckte hon sig surt igen.

-Vad för sätt??frågade jag…

-Om den inte är BETALD så kommer ju ingen och hämtar den och då skall ju du ha den. Det är ju konstigt sa hon. (och gissa läget ….jo surt)

-Så du menar att om ingen kommer och hämtar den så skall ni sälja den igen, det kallar jag mygel att sälja en grej två gånger, sa jag till hene. och började bli irri.

-Inte lovar jag någonting att du skall få den, sa hon direkt till mig efteråt.

-Jaja vi får väl se vad som händer imorgon då tyckte jag och gick iväg och börja plocka ihop vad jag skulle ha.

Hoppas att ni förstod vem som sade vad. När jag kom till kassan så frågade kassörskan (samma som jag pratade med först när jag kom in) hur det gi/sades.

-Det är nog sista gången jag gör en god järning, lite irriterad men inte mot henne.

-Vad då, frågade hon.

-Om ingen kommer och hämtar den så så lovar hon inget att jag skall få den utan det skall väl säljas IGEN. berättade jag

-Nej men nog skall du ha den då,frågandes i ansiktet och fortsatte att hon jobbade i charken i morgon och då skall jag få den om inte ”ägaren” kommer och hämtar den.

-Jaja vi får väl se vad som händer, tyckte jag.

 

Eller vad tycker ni då kära läsare, vad skulle ni ha gjort?? och skall jag få den eller inte???